O Víně

28.03.2012 H. Aktivni: Ano Datum a cas publikace: 28.03.2012 07:00

ProWein - 4. až 6.3.2012

V německém Düsseldorfu, který je spíš známý pro svůj Alt Bier a „nejdelší výčep na světě“ než proslulými víny, proběhl nedávno jeden z nejvýznamnějších světových nápojářských veletrhů - ProWein, Internationale Fachmesse Weine und Spirituosen (Mezinárodní odborný veletrh pro vína a destiláty).

Během tří dnů se v Messe Düsseldorf sešlo na 3930 vystavovatelů (loňský rekord byl 3635) z 50 zemí světa a přes 40 tisíc návštěvníků, přičemž jednotlivé expozice byly roztříděny do šesti pavilónů podle národností nebo témat. Vzhledem k tomuto navýšení vystavovatelů, což čítá 10 % (zdroj: katalog ProWein, březen 2012), byla v letošním roce otevřena další hala, čímž se ProWein Düsseldorf umístil na absolutní špičku. 50 % návštěvníků veletrhu bylo ze sektoru mezinárodního velkoobchodu a maloobochodu s víny a destiláty, druhým největším segmentem byla HoReCa.

Víno je samozřejmě hlavním hráčem na veletrzích tohoto typu a kromě tradičních evropských vinařských zemí jako jsou Francie, Itálie, Německo a Španělsko, i zde bylo možné se setkat s vystavovateli pocházejících z exotických krajů jako jsou obě Ameriky, Asie, Afrika, Austrálie a Nový Zéland a ochutnat jejich vína.

Prodej bio produktů se v retailové sekci potravinářského průmyslu zvýšil o 10 % v roce 2011 (zdroj: Nielsen, 7.2.2012) a bio vína, vína z integrované produkce a biodynamická vína hrají stále významnější roli na mezinárodní vinařské scéně. Z tohoto důvodu získal tento sektor produkce vín samostatnou platformu v nové Hale 7.1., kde se návštěvníci mohli setkat s prezentacemi Ecovin, Demeter, Fepeco, FNIVAB, Bioland Landesverband Rheinland Pfalz, Naturia, Vivolovin, Peter Riegel aj.

Wines of Origin v centrální degustační zóně umístěné rovněž v Hale 7.1. poblíž severního vchodu do Messe Düsseldorf nabídla návštěvníkům okolo 1000 autentických vín z celého světa. Místo původu totiž berou němečtí konzumenti velmi vážně. Na rozdíl od většiny zákazníků v našich nákupních centrech, kterým nevadí, že v lahvi označené jako „Víno z Moravy" se mnohdy skrývá víno z dovozu, přičemž tento fakt je uveden pouze na zadní etiketě prostřednictvím malého razítka jako např. IGT Veneto, IGP Venezie, zemské z Rakouska, Maďarska, Slovenska... (téma, o kterém se v poslední době velmi často diskutuje na předním českém blogu Jizni-svah.cz, viz http://www.jizni-svah.cz/2012/03/sin-legalni-hanby.html), 82 % německých konzumentů vín se podle studie EMNID o původ hroznů a vína zajímá, což navíc reflektuje 88 % respondentů stejného průzkumu v Číně, 71 % ve Velké Británii a 74 % v USA.

Velice příjemným osvěžením byla v Galerii Haly 6 přehlídka nazvaná Wines's best friend. Ve spolupráci s časopisem „Der Feinschmecker" zde byly prezentovány delikatesy ve snoubení s víny a destiláty, zejména z Německa, Itálie a Rakouska.

Celá řada doprovodných programů samotných vystavovatelů zajistila na 300 různých přednášek a ochutnávek. Londýnský institut WSET (Wine & Spirit Education Trust) pořádal na svém stánku sérii slepých degustací s výkladem erudovaných lektorů jako jsou např. David Wrigley, MW a David Hunter, AIWS, které měly za účel zájemcům o kurzy vysvětlit, jak se na úrovni kvalifikace Diploma WSET - Level 4 (což je přímým předstupněm pro studium na titul Master of Wine) zkoumá příslušný vzorek vína „jako detektiv" a obhajuje „jako advokát".

V Hale č. 3, spolu s dalšími evropskými vystavovateli rozličných národností (Itálie, Rumunsko, Bulharsko, Moldavsko, Chorvatsko, Albánie, Řecko, Turecko aj. měla společný stánek pod záštitou Vinařského fondu a Národního vinařského centra i Česká republika, kterou zde reprezentovala vinařství uskupení Bohemia Sekt, Templářské sklepy Čejkovice, Vinselekt Michlovský, rodinné vinařství Vinofol, Nové vinařství Drnholec a sdružení vinařů L-G-L. (Pozn.: Když jsem veletrh ProWein navštívila v roce 2000 poprvé, zúčastnilo se jej 2500 vystavovatelů ve čtyřech halách, přičemž jeden jediný stánek, který se zde prezentoval z České republiky, náležel Vinařství Baloun z Velkých Pavlovic).

V momentě mé návštěvy expozice z České republiky v prostorách stánku právě probíhala prezentace a řízená ochutnávka, kterou moderoval náš veterán-sommelier Ivo Dvořák. Účast přihlížejícího publika potvrdila, že o vína z České republiky a jejich prezentaci byl zájem, ovšem zda se to projeví i v budoucím exportu je otázkou. Jako sousední země Německa na veletrhu ProWein sice Česká republika nepůsobí tak exoticky jako například v Londýně, nicméně vedle již výše zmíněných zemí a vystavovatelů například z Kosova, Japonska, Indie nebo Číny, zaujala určitě pozornost nejednoho návštěvníka.

Kromě vín ProWein prezentoval rovněž na 300 výrobců destilátů a likérů, které podpořila populární show baristů s jejich speciálními recepty koktejlů v sekci FIZZZ. Ze zúčastněných firem jmenujme významnou delegaci z Číny, která zde prezentovala luxusní alkoholický nápoj Moutai, který má svoji dlouhou tradici v hornaté provincii Guizhou. Dalšími špičkovými exponáty byla nová whisky Aureum 1865, kterou zde poprvé představila věhlasná pálenice Brennerei Ziegler, a exkvizitní Cognac značky Ferrand.

Každý návštěvník veletrhu má zajisté své preference. Pro mne byla například velmi přínosná (kromě obligátní „Tour de France" několika známými i méně známými regiony) degustace německých ryzlinků z oblastí Mosel-Saar-Ruwer, středního Porýní, Rheingau a Falcka, sylvánů z Franků a pinotů z Hessenska. Hala, ve které vystavovali především vinaři z těchto regionů, však byla nabitá k prasknutí, a tak zázemí tiskového centra po takových tlačenicích skýtalo určitou pohodu, kde si novináři a „wine-writers" z celého světa mohli vychutnat celou škálu vzorků, které tu byly k dispozici, v relativním klidu.

V rámci ProWein Goes City pak závěrem vyvrcholila akce, kterou uspořádala asociace Wines of Uruguay v restauraci Reef and Beef v centru města, kam vinaři z Uruguaye pozvali členy novinářské federace F.I.J.E.V. (Fédération Internationale de Journalistes et Écrivains de Vins) na srovnávací degustaci odrůdy Tannat za doprovodu uruguayského tanga a půlkilového bifteku na osobu...

Zpáteční cesta vlakem z Düsseldorfu-Hauptbahnhof na hlavní nádraží v Praze v lůžkovém oddělení a v absolutním komfortu (včetně sprchového koutu, vydatné snídaně a čtiva v ceně) a za pozorné služby stewarda DB mi připomněla, jak se kdysi (v 70. a 80. letech minulého století) cestovalo letadlem... Pro příští návštěvu veletrhu ProWein, který se bude konat ve dnech 24.-26. března 2013, tento způsob dopravy vřele doporučuji!

Vstupné na veletrh ProWein, který je pouze pro obchodníky a odborníky z oboru (tzv. „trade only") sice není zdarma, jak je zvykem například v Londýně nebo v Bordeaux - denní vstupenka on-line stojí 30 €, v pokladně pak 39 €, přičemž studenti platí 25 €. Vstupné na všechny tři dny konání veletrhu přijde na 54 € on-line a 62 € na pokladně. Pro zajímavost, držitelé vstupenek na ProWein mohou cestovat na výstaviště (Messe) a zpět všemi dopravními prostředky (autobus, tramvaj, metro, vlaky S-, U-, DB-Bahn, VRR, Rheinbahn) zdarma!

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 4686x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5