O Víně

13.07.2006 b. Aktivni: Ano Datum a cas publikace:

Několik praktických postřehů z posledních kampaní En primeur

V dnešním komentáři najdete malou sumarizaci toho, jak na mou vlastní kůži funguje systém prodeje zvaný „En Primeur".

Píši z pohledu laika, který do kampaně naběhl poměrně nedávno En primeurem 2002. To byl dobrý rok na to, začít, protože ročník zpočátku nebyl hodnocen kdovíjak vysoko, takže ceny vypadaly v porovnání s tím, kolik tu v tu dobu stála vyzrálá vína, až pohádkově. Letos naopak není dobrý rok pro ty, kdo nemají hodně peněz. Ročník 2005 vypadá, že bude jednou živoucí legenda jako třeba 1961, 1990 a 1982, takže ceny vystoupaly až k dvanácti, čtrnácti tisícům za láhev Premier Grand Cru Classé a u špičkových St. Emilionů i výše (teď před koncem měsíce je rekordní Ausone 19.665,- Kč/láhev, ale čeká se ještě na Petrus a Le Pin). Obecně se říká, že ve slabších letech je dobré nakupovat tato špičková chateaux, která drží kvalitu i v horších letech a nejsou drahá. V mimořádných ročnících už je lepší prý kupovat průměrné značky, které dokáží zazářit za mnohem přijatelnější cenu než špička, jistojistě ten rok předražená. Ale strategii nechť si každý určí sám. Dost v tom hraje roli, jestli chcete zbohatnout, nebo jen neplýtvat penězi, anebo dokonce jen ochutnat něco dobrého.

Jen v kostce shrnu, o co vlastně jde, ale myslím, že v posledních letech proběhlo různými časopisy dost osvětových článků. Kupujete vlastně za zajímavou cenu zajíce v pytli. Víno, které v té době ještě není úplně vyrobeno a nalahvováno. Můžete se řídit jen literaturou, letitými zkušenostmi (pokud je máte), nebo doporučeními odborníků. Víno je ale přeci jen ještě pořád dost subjektivní pocitová záležitost, takže pokud se Vám sejde těch tabulek, žebříčků a horkých tipů více od různých našich i zahraničních degustátorských legend, zjistíte, že se tak úplně na sto procent nekryjí. Sice se můžete radovat, že to tím pádem asi nebude celosvětový komplot, když se nedokážou tajně domluvit, ale pokud jste tak trochu nejistí a bezradní, musíte prostě někomu uvěřit víc a jinému míň. Odborníci vlastně vycházejí z vlastních ochutnávek, na které se v dubnu sjíždějí přímo do Bordeaux, aby z ještě ne úplně dostabilizovaného vína, odhadli jeho potenciál a porovnali ho s jinými značkami a s předchozími ročníky, víceméně prý hlavně z perzistence chuti. Poté vše sepíší a rozešlou na všechny strany. Jak se tohle dělalo v době předinternetové, je mi trochu záhadou. Informovaní lační obchodníci i soukromní nadšenci pak čekají. Nejprve vyjíždí s cenami nějaká méně významná chateau. Ovšem cenová hladina už je předem tak trochu určena těmi kuloárními řečmi, články ve světových časopisech, odhady odborníků. Postupně se přidávají další a další. Opět bych řekl, že napínavé to začalo být až s rozšířením internetu. Pokud se přihlásíte k odběru novinek z en primeuru (nejlépe ke všem tuzemským dovozcům a pro jistotu třeba i k Berry Brothers (www.bbr.com)), pak téměř denně Vám přicházejí zprávy s právě vydanými cenami. Je to napínavé, je to hra a dokáže to docela rozpumpovat. Pokud už máte něco vyhlédnutého a ročník je hodnocen vysoko (2005) nebo je navíc i avizována slabá úroda (2003), měli byste reagovat rychle a objednávat obratem. Den prodlení u některých vyhledávanějších značek může znamenat, že bude vyprodáno. Sice pohotový dovozce může v případě zájmu sehnat víno o měsíc dva později v dalších kolech, kdy chateaux mazaně pouští další počty do obchodování, ale zpravidla už cena bude o trochu (nebo i o dost, jako u 2005) vyšší než v kole prvním. Na druhou stranu v průměrných letech bývají i některé slušné značky k dostání za stejnou cenu ještě rok poté. Potížím s vyprodáním se můžete vyhnout tím, že jste víno kupoval už loni. Pak máte jakési přednostní právo koupě i tento rok, ve stejném množství - říká se tomu alokace. Na alokaci si hrají hlavně oba Merloti, ale pokud u vína převyšuje poptávka nabídku, chtějí od Vás v poměrně krátkém termínu po vyhlášení ceny potvrzení alokace, jinak propadá. Pokud jste si jistí, že víno chcete bez ohledu na cenu, stačí vyjádřit zájem hned na začátku kampaně - pak byste o něj neměli přijít, dovozce s Vámi počítá. Čili, jakmile se rozhodnete, pohodlně přes internet objednáte. Objednávka by Vám měla být poté potvrzena a vystavena faktura. U některých dovozců podepisujete i docela dlouhou kupní smlouvu v několika exemplářích. Splatnost faktur bývá různá, vyplatí se dopředu si pročíst všechny podmínky, možné úspory vhodnou volbou dovozce nejsou zanedbatelné. Pak už jen zbývá se těšit, až za rok za dva Vám přijde oznámení, že víno už dorazilo do Čech a že si ho máte vyzvednout. Ovšem v závislosti na podmínkách jednotlivých dovozců se i toto neobejde bez placení. Buďto DPH, nebo dopravného. Vlastně pak ještě zbývá tak tři až třicet let čekání na to, až bude víno připraveno poskytnout ten neopakovatelný zážitek.

Zde malé porovnání:
Merlot Grand Vins (www.vinomerlot.cz) - solidní firma s tradicí a přirozeným vstřícným přístupem k zákazníkům. Vína v posledních letech osobně přechutnává a hodnotí pan Tomáš Dominec a Klára Götzová. Obzvlášť letos komentáře (a vypočítávaný procentuální nárůst ceny oproti loňsku) pana Domince k jednotlivým cenám vnesly do tohoto byznysu lidštější rozměr. Každoročně rozesílají svá hodnocení k jednotlivým vínům, ale každý rok mívají jinou podobu. Jednou použijí dvacetibodový systém, naposledy stobodový. Jeden rok porovnávají s Robertem Parkerem, jindy je místo něj uveden Decanter. Některé přivezené en primeur vzorky bývají k ochutnání na volné degustaci některý večer v Domě U Závoje. Obsáhlá kupní smlouva sepisovaná kvůli en primeur vypadá seriózně. Při převzetí lahví se platilo dříve DPH (19 %) a doprava ze skladu do Prahy do prodejny (20,- Kč/láhev). Loni se ale DPH platilo už hned v první faktuře. Letos nabízejí 130 značek.

Plusy: přístup, serióznost, letos i nejlepší ceny (třeba i o víc než 200,- Kč na lahvi); kdysi bylo možné objednat jednotlivé lahve jen u Premier Grand Cru Classé, letos je to možné u všech vín nad 2000,- Kč. Vína mezi 1000,- a 2000,- Kč je možné objednat po třech a levnější vína po šesti - což je významný posun, doufejme, že to nebude jen výjimka kvůli letošní drahotě.

Mínusy: trochu méně komfortní je, že jejich en primeur stránky nejsou po dobu kampaně aktualizovány. Nemáte tudíž možnost sledovat aktuální stav vyprodanosti. Faktura musí být splacena do deseti dnů, a to včetně DPH.

Merlot d´Or (www.merlotdor.cz) - tradiční i solidní stejně jako „ten druhý" Merlot. Když se vrátí z ochutnávek z Bordeaux, přivezou některé en primeur vzorky sebou a individuálně Vám umožní je přechutnat, porovnat s některým starším vínem. Okamžitě Vás vybaví poměrně podrobným hodnocením pana Zlatka Míčky, nejnověji se na hodnocení podílí i Diana Sixtová, Petr Sláma a Milan Krejčí. I když jsem částečně parazitoval na těchto doprovodných službách, nikdy jsem od nich nic neobjednal. Důvody jsou uvedeny v kolonce „Mínusy". Letos nabízeli 122 značek.

Plusy: individuální péče a poradenství, podrobná hodnocení; v jejich tabulkách je přehledně vidět, kolik kartonů je ještě k dispozici; nabízejí některé exkluzivní značky, které u nás v portfoliu nemá nikdo jiný (např. Suduiraut, Le Pin).

Mínusy: jejich ceny jsou tabulkově nejvyšší, navíc je pod tabulkou zmínka, že pokud nevlastníte alokaci z loňska, připočtou Vám dalších trestných 5 % navíc; a dalších 5 % čekejte, pokud Vaše objednávka nebude mít alespoň 3000 €. Čili dovozce převážně pro konzervativní věrné boháče. Zapomeňte na objednávání jednotlivých lahví - nejmenší množství je jeden karton od každého druhu. Závazné ceny jsou v eurech, fakturu Vám vystaví buď v euru nebo korunách, podle kurzu, aby netratili. Faktura je splatná do deseti dnů, jen pokud je nad 3000 € je možné dohodnout rozložení a druhou půlku doplatit do 1. prosince.

Primeur Czech (www.topvino.cz) - mladá firma s velmi flexibilním přístupem. Přímo s majitelem, panem Kalinou, se lze domluvit téměř na všem, nic není neřešitelný problém. „Potřebujete jen jednu lahvičku 0,375l ? No, účetně to nebude jednoduché, ale my si s tím poradíme. Do konce týdne Vám pošleme fakturu." Nerozesílají svá vlastní hodnocení, ale svou známku letos decentně připojují jako „hodnocení Víno&styl" u každého vína pod hodnocení ostatních světových kapacit. Jako první začli s tím, že minimální počet lahví se odvíjí od ceny vína. Smlouva se nepodepisuje, přijde jen potvrzení a poštou faktura. Tak nějak mám pocit, že tato firma opravdu myslí i na prostou střední vrstvu, která má zájem ochutnat Bordeaux. Veškerá jejich pravidla neomezují, ale naopak umožňují a lákají potenciální zákazníky k tomu, aby to zkusili. Jejich ceny už letos sice byly trochu vyšší než u Merlot Grand Vins, ale ostatní přednosti to bohatě vyvážily.

Plusy: Největší výběr - letos 174 položek. Nabízejí i málo známá chateaux za ceny konkurující často i mnohým moravským vinařům. Nejpohodlnější internetový přístup i nákup, nejpřehlednější a denně aktualizované. Nejkomplexnější e-mailové reporty o právě vyšlých vínech - obsahují vždy všechna dostupná bodová ohodnocení (Parker, Wine Spectator, Decanter, Jancis Robinson, Dupont, Bettane & Desseauve).Všechna vína nad 1000,- Kč je možno objednávat po kusu, mezi 500 a 1000,- Kč po třech kusech, vína pod 500,- Kč po půlkartonech (6 ks)!!! Polovina faktury je splatná do konce července, druhá půlka do konce ledna 2007!!! DPH je už rovnou vypočteno na faktuře a bude se platit až po převzetí lahví. Předpokládám, že když má firma sídlo v Praze, tak odeberu-li si víno přímo v jejich sídle, nebudu platit dopravu ze skladu, jako je tomu u obou Merlotů, kteří mají sídlo a sklad v Plzni. Fakturu lze platit i složenkou. Nekomplikovaný a vstřícný přístup ve všem.

Mínusy: Nic mne nenapadá. Možná by mohli občas uspořádat také nějakou zajímavou degustaci. Klidně spíš placenou než aby se náklady na ní promítly do jejich cen.

Kupmeto CZ (www.kupmeto.cz) - karlovarská firma, která začínala „od píky" internetovým prodejem levných vín, letos poprvé nabídla i en primeur. Jejich internetové stránky ještě pořád vypadají tak trochu pionýrsky. Podmínky nákupu en primeur tu jsou naznačeny v podstatě ve dvou větách. Jejich excelovský soubor obsahuje závratných 251 položek, ovšem ceny jsou odhadem jen u cca dvou třetin. Cenově se vesměs drží hladiny svých konkurentů, jen namátkou porovnávaný Palmer tam byl drahý, ale možná šlo už o cenu z druhého kola. Ačkoliv má být soubor včera aktualizovaný, chybí v něm ceny spousty vín, která už vydaná byla, vesměs dražších kusů. Že by už byla vyprodána? Nebo nakonec z nákupu sešlo?

Plusy: nabídka obsahuje řadu málo známých chateaux třeba z Fronsacu, Listracu, Moulisu; platba poloviny faktury je možná do konce srpna a druhá půlka do konce listopadu.

Mínusy: nesledoval jsem denně, ale zdá se, že mnoho značek v jejich nabídce buď chybí, nebo rychle zmizely; trochu bych se bál svěřit více peněz firmě, za kterou není vidět delší zkušenost s tímto prodejem a větší finanční zázemí; předpokládám, že bych musel uhradit dopravu z Karlových Varů, ale moc detailů se ze stránek nedozvídám.

Berry Bros. & Rudd, London (www.bbr.com) - jen pro hypotetické srovnání. Zeměpisná vzdálenost silně znevýhodňuje. Ledaže byste měli tetičku v Británii, která sem často létá na návštěvu. Ale i tak bych nedoporučoval přes ní objednat víc než unese v jednom menším kufru. Berry Bros. & Rudd se chlubí, že v jeho cenách je zahrnuto vše, včetně dopravy zdarma, ve Velké Briánii ovšem. „Žádné další skryté poplatky". Jejich daň je 17,5 % a platí se při doručení lahví. O splatnosti se tam nepíše, předpokládám že by padala do úvahy hlavně platba kartou přes internet, tedy okamžitě. Doručení mimo Británii je též možné, ale u dodávek nad 100 £. Cenu ani šetrnost takového cestování vzhledem k vínu si radši nepředstavuji.

Plusy: Nevím, snad ta doprava zdarma po Británii, serióznost a zaručené slušné zacházení s vínem. Také je u řady vín možné si nechat kartóny nalahvovat i do menších či větších objemů než běžných 0,75 l (ovšem je to pak dražší).

Mínusy: Cena; obtížná a drahá doprava; je nutné objednávat po kartónech (tj. po 12 lahvích).

A nakonec porovnání náhodně vybraným vínem (bohužel jsem řadu papírů loni vyházel a pošta už je také promazaná, takže, bohužel, porovnání není ve starších en primeurech kompletní; ceny EP jsou bez daně):

Chateau Palmer EP 2002
Merlot Grand Vins 2.460,- Kč (později 2.795,- Kč)

Chateau Palmer EP 2003
Nemohu dohledat, ale letos, u příležitosti Audience Grand Cru Classé 2003, ho nabízel Merlot d´Or za 3.680,- Kč.

Chateau Palmer EP 2004
Merlot Grand Vins 2.162,- Kč.
Merlot d´Or 69,6 € neboli 2.088,- Kč, ovšem připočtu-li 10 % za nízkou objednávku bez alokace, tak 2.296,8 Kč.
Primeur Czech 2.025,- Kč.

Chateau Palmer EP 2005
Merlot Grand Vins 4.970,- Kč (už je ale vyprodán, takže nabízí, že by šlo ještě poptat v Bordeaux za vyšší cenu 5.600,- Kč)
Merlot d´Or 174 €, neboli 4.959,- Kč (plus 10 %... 5.455,- Kč)
Primeur Czech 5.165,- Kč.
Kupmeto 5.540,- Kč.
Berry Brothers 1.500 £/karton, tj. 5.300,- Kč /láhev.

Pro srovnání vyzrálejší ročníky: v ČR se současně prodává slabý ročník Palmeru 1997 v rozpětí 2.950,- Kč (topvino) až 5.406,- Kč (AdVivum), mnohem lepší 1996 v rozpětí 4.595,- Kč (topvino) až 8.965,- Kč (AdVivum). To už jsou ovšem ceny s DPH. Berry Brothers prodává 1996 za v přepočtu 4.392,- Kč včetně daně. Nutno podotknout, že ceny en primeuru v roce 1996 a 1997 byly o dost nižší než dnes.

Proč se tedy zúčastnit? Protože tím mohu ledackoho ohromit. Protože je to lepší než to prokouřit a profetovat. Protože je to levnější než kupovat vína vyzrálá, protože šikovný člověk s obchodním duchem na tom (možná jednou) může i vydělat a protože je to zábava a vášeň.

Proč se toho raději nezúčastnit? Protože nemám bezpečně zajištěný prostor se stálou teplotou a vhodnou vlhkostí, který mám jistý pro příští tři roky až dvacet let. Protože mne nebaví tak dlouho čekat. Protože jsem už starý a mám dost peněz, takže si raději ochutnám vyzrálá vína už teď. Protože mi francouzská vína nejedou, jsem vášnivý patriot své země, Francouzi jsou podvodníci a kdo to pije je namyšlenej snob. Protože za ty peníze by žila v Bangladéši rok celá vesnice.

Nevěřím, že bych někdy mohl díky en primeuru zbohatnout. Toto je malá země na nějaké lukrativní dražby a poplatky dražební síni by určitě spolykaly spoustu peněz. Nevěřím, že by někdo rozumný kupoval taková vína přes e-bay nebo Annonci. To spíš doufám, že některou láhev s někým časem vyměním za jinou. Všechna zakoupená vína tedy hodlám zcela poživačně vypít. Jestli ovšem vydržím čekat dvacet let. Jestli mne neporazí auto, nedostanu žloutenku, cirhózu nebo ptačí chřipku. Jestli nebudou mít vína vadný korek. Jestli mi to někdo neukradne a jestli do té doby nebudu žebrákem. Uvidíme.

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 4559x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5  
J. 07.01.2010 14:41:30