O Víně

Diskuze: Regent 2007 Qualitätswein (Barrique) - Michel Schneider, Pfalz, Německo
Datum: 29-03-2024
  *
  *
*
9+10=  
* - povinné položky

Seznam příspěvků k diskuzi
Datum: 19.03.2010 14:38:52
Od: p.j.
E-mail: pjelen@barrandov.cz

Skouknul jsem obě novelizace: tak už od té z roku 2005 platí, že odrůdy, ze kterých je možné dělat jakostní vína (a přívlastky tudíž) nejsou dávaná výčtem ve vyhláškách, ale odkazuje se na Státní odrůdovou knihu, která je přeci jen aktualizována častěji než legislativa. Ovšem odrůdy, z kterých je možné dělat zemská, jsou dále uváděné výčtem. Poslední je tedy v Příloze 15 té novely č. 28/2010, jsou tam tedy opravdu obskurní odrůdy, o nichž jsem nikdy neslyšel, nicméně Regent ne. Kdybych to shrnul, tak víno z Regentu má v podstatě zatím možnost projít tak maximálně jako známkové - ale bez přívlastku pozdní sběr, nebo jako stolní. Jsem tedy moc zvědav, jak s označováním a kategotriemi zatočí nový Vinařský zákon, který by měl být schválen do konce roku.

Datum: 18.03.2010 14:40:21
Od: Jo
E-mail: obdryalek@gmail.com

p.j.: 323/2004 byla uz dvakrat novelizovana:

Vyhláška č. 323/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o vinohradnictví a vinařství

Účinnost: 28.5.2004

Změna předpis účinnost
vyhláškou 437/2005 Sb. 7.11.2005
vyhláškou 28/2010 Sb. 3.2.2010

Datum: 18.03.2010 14:37:47
Od: Moll
E-mail: milos.ondrak@seznam.cz

Já myslím, že vinice Charvátské nové vsi jsou staré docela normálně, ale Chorvatu (Charvát, Slovák, správně Noah) nenajdeš vinici (a když tak je pěkně schvaná v řádku něčeho jiného), ale jen jednotlivé keře, kterými se dosadil keř vyhynulý (vypěstovat ve vzrostlé vinici, kde si keře silně konkurují náhradní keř ze sazenice je obvykle dost těžké, ale samoroďáku stačí zasadit proutek a pak ho jen stříhat). Pravda na některých místech je už asi i těžké najít keř původní odrůdy.

Datum: 18.03.2010 14:23:09
Od: p.j.
E-mail: pjelen@barrandov.cz

Jo, tak už jsem to našel: 323/2004. Opravdu je tam seznam povolených pro jakostní vína, dokonce i seznam povolených pro zemská vína!! Stejně mi to přijde divný, musí být ještě nějaká další novelizace se vztahem k té odrůdové knize, protože v tom seznamu jsou samozřejmě jen odrůdy z roku 2004, to by pak nesměli víno dělat z těch třeba loni teprve zapsaných odrůd. Jinak ten zákon o hybridech je pěkně starý (384/1949), takže se na netu v plném znění asi nevyskytuje, nicméně jeho název je "o zákazu výsadeb..." to by ovšem znamenalo, že charvátské vinice jsou jedny z nejstarších, minimálně výsadby z roku 1949 :-))

Datum: 18.03.2010 13:21:17
Od: J.Č. / Jižní svah
E-mail: cerovsky@jizni-svah.cz

P.J.: tak pro vlastní potřebu je něco jiného než na prodej či s přívlastkem. Ten zákon mimo jiné říká, že "Prováděcí právní předpis stanoví seznam odrůd, ze kterých je dovoleno vyrábět jakostní víno stanovené oblasti" (§ 4 odst. 4 písmene d)."

Datum: 18.03.2010 13:02:17
Od: p.j.
E-mail: pjelen@barrandov.cz

já nevím, chlapi, to se pořád dohadujem ve stylu "podle mého". Šak si ten vinařský zákon nalistujte (321/2004), já tam nevidím ani nic o tom, že by hrozny k jakémukoliv vínu musely být v odrůdové knize (to bylo v tom starém z roku 1995), ani že by cuvée mohlo být přívlastkové. ani o tom, že by se přímoplodé rezistenty nesměly pěstovat. Jó, dřívávějc se víno z nich nesmělo dávat do oběhu, to je jiná, možná se nesmějí ani nově vysazovat (možná), ale určitě nikde nic není o tom, že by se staré výsadby museli vyklučit nebo že by si z nich nemohl někdo udělat víno pro vlastní potřebu.

Datum: 18.03.2010 12:07:11
Od: Moll
E-mail: milos.ondrak@seznam.cz

Do směsných známkových vín se odjakživa lilo kde co, kam jinam by přišly vína z odrůd, které teprve uznané budou (viz cuvée Veritas Znojemské šlechtitelky a Královské bílé a červené z Karlštejna).
Charvát (Noah) je zakázáno pěstovat (vyhláška ministerstva vnitra ze dne 28.2.1949) http://www.bezpecnostpotravin.cz/attachments/PZ10.pdf
Mladého Bízu jsem slyšel, jak tu slámovku na koštu nabízel a říkal, že kvůli ní skoupil hrozny z celé dědiny. ;o))

Datum: 18.03.2010 11:55:37
Od: neználek
E-mail: nez@centrum.cz

Ne, to hledat nemusíš. Víno odrůdové jakostní smí být vyráběno pouze z odrůd zapsaných v odrůdové knize. Co není zapsané v odrůdové knize, může být maximálně zemské víno. "Vychytávka" ale spočívá v tom, že známkové víno být s povolených odrůd zřejmě nemusí. Co mě ale už hlava nebere, je uvedení přívlastku u známkového vína. Zákon se mě studovat nechce, ale vím o nějaké úpravě, kde pro směsky (cuvée) je možné uvádět přívlastek podle nejnižšího dosaženého přívlastku ze všech vín ve směsi.

Datum: 18.03.2010 11:48:36
Od: J.Č. / Jižní svah
E-mail: cerovsky@jizni-svah.cz

Přivlastek nepřívlastek... jak je to s možností komerčního využití/prodeje vín z nezatříděných odrůd? To stále ještě nejde, ne? Celý tenhle problém by mohla hezky upravit možnost využívat jakékoliv odrůdy, které jsou schválené v EU :)

Datum: 18.03.2010 11:29:42
Od: p.j.
E-mail: pjelen@barrandov.cz

Neználek: Díval jsem se do obou vinařských zákonů, tak v tom druhém, z roku 2004, ta větička o tom, že přívlastky musí být z odrůd zapsaných ve Státní odrůdové knize, nějak "vypadla", mrška jedna :-) je to ale divný, tohle vinaři kupodivu dost dodržují, že neschválený odrůdy deklarují jako zemské víno. Buďto to bylo nějakou novelou nějak dodefinováno (ale nemám sílu se jimi teď probírat), nebo je to jeden z nejúpornějších mýtů - v tom případě se veřejně omlouvám Bízům, které jsem i mailem upomínal, že slámovka z Charvátu jistě není z hlediska zákona košer. :-)

Datum: 18.03.2010 10:16:05
Od: Moll
E-mail: milos.ondrak@seznam.cz

Regent dává vína, která už začala dostávat na soutěžích medaile.
Je přihlášen do uznání za odrůdu - nedala ho tam ale žádná instituce, ale soukromník.

Datum: 18.03.2010 09:57:05
Od: Neználek
E-mail: nez@centrum.cz

Jak už jsem psal v článku http://www.ovine.cz/web/structure/reportaze-11.html?do%5BloadData%5D=1&itemKey=cz_370, setkal jsem se s Regentem u Kovácsů v Novosedlích. Ti jej uvádí na trh jako známkové víno Regentské cuvée, protože odrůda není v ČR zapsaná do odrůdové knihy. Nechtěli se pouštět cestou zemského vína. Jen mě překvapilo, že u známkového vína z nezatříděné odrůdy uvádí přívlastek (v roce 2008 pozdní sběr). Do této doby jsem si myslel, že něco takového vinařský zákon nepovoluje.
Víno bylo zvláštní, ale z jedné láhve nechci dělat závěry.

Datum: 18.03.2010 09:02:18
Od: p.j.
E-mail: pjelen@barrandov.cz

Pokud se dobře pamatuji, velkým propagátorem této odrůdy je pan Kovacs. Chutnal jsem to na posledním Víno&destiláty, prý v téhle odrůdě vidí budoucnost, akorát je problém, že odrůda není zapsaná (tehdy aspoň nebyla) ve zdejší odrůdové knize, takže byl problém se zatříděním, značením, přívlastky... Třeba to nový Vinařský zákon posune správným směrem.