O Víně

05.11.2007 Petr Aktivni: Ano Datum a cas publikace:

Seriál o vinětách V. - Kočka paní Mayntzerové

Každý výrobek by měl mít svůj příběh, něco, čím bude zajímavější než ty ostatní okolo. V záplavě nabídky tisíců dobrých vín tak lépe vyniknou ty tituly, které dokáží vhodně využít místní specificka, např. nějakou legendu. Dnes se tedy vypravíme na západ Německa, za známou Černou kočkou z Zellu.

Západně od Frankfurtu nad Mohanem, podél údolí řeky Mosely a jejich přítoků Saary a Ruweru, šikmo mezi městy Koblenz a Trier leží velmi známá vinařská oblast Mosel-Saar-Ruwer. Je zde 5 hlavních vinařských okresů (der Bereich) - Zell, Bernkastel, Saar-Ruwer, Obermosel a Moseltor.
Vysázeny jsou výhradně bílé odrůdy. Je to především Riesling, Müller Thurgau, Auxerrois, Bacchus a Elbling. V oblasti je téměř 13 tisíc ha vinohradů, které vlastní skoro 14 000 pěstitelů, svou úrodu však většinou prodávají dále obchodníkům. Nejslavnějším a také nejdražším místním vínem je jistě Bernkastel Doktor ze stejnojmenné vinice, ležící v Grosslage Badstube. Nás však dnes zajímá poloha Schwarze Katze a z ní pocházející stejnojmená, velmi známá značka německých vín.

Zellská „Schwarze Katze" (nebo Katz´), tedy Černá kočka, je vínem známým po celém světě díky své srozumitelnosti a pitelnosti. Je to nasládlé, harmonické a příjemně aromatické víno. Vinice leží u města Zell an der Mosel, jejich rozloha je asi 400 ha a svými 4 miliony hlav patří tato k největším vinařským "podoblastem" v oblasti Mosel. Dominantní odrůdou je samozřejmě Ryzlink rýnský, ovšem pěstuje se zde také Müller Thurgau, Bacchus, Kerner a další.

Historie značky Zeller schwarze Katz (čti: „celr švarce kac"), která se úspěšně používá dlouhá desetiletí, se odvíjí od události v roce 1863. Tak jako dnes, i tehdy zdejší vinaři prodávali svá vína obchodníkům. Jednoho dne tak při obchodním jednání ve sklípku vinaře Mayntzera, kdy probíhalo intenzivní testování a koštování, zůstaly v užším výběru už jen tři sudy. Zůčastnění se však nemohli shodnout na tom, který z nich nabízí to nejlepší víno.
Do jistě vzrušené debaty pojednou přichází paní Mayntzerová, následována jejich černou kočkou. Kočka bez váhání vyskakuje na hřbet jednoho ze sudů a na každého, kde se jí snaží odehnat, nebo byť i jen se k sudu příblížit, prská a „pekelně sa ščůří" (v originále „fauchen wie ein Katze"). Vinař Mayntzer i obchodní nákupčí - všichni již jistě v povznesené náladě - se shodují na tom, že to asi bude nějaké znamení, které nelze přehlédnout. Právě v tomto sudě bude to nejlepší víno! Dochází tak k uzavření obchodu, kočka je nakonec přeci jen odehnána a „její" sud je prodán.

Nedlouho nato přicházejí stejní kupci do sklípku Mayntzerových znovu a kupují všechno víno ze stejných tratí, jako bylo víno ze sudu tak urputně bráněného černou kočkou. Víno bylo totiž opravdu výborné a na trhu šlo skvěle na odbyt. Proto se vína z místních poloh začala později nazývat právě Zellská černá kočka.

Je pro mne obtížné k dnešnímu článku vybrat ze sbírky doposud nashromážděných desítek etiket s černou kočkou tu jedinou typickou. Na vinětě je většinou výjev ze sklepa, kdy černá kočka sedí na jednom ze sudů. Výtvarníkům odpusťme, že v rámci zobrazení dalších místních atributů museli sklípku přimalovat otevřená nadzemní okna, jimiž je vidět ven na vesnici - především pak na typickou místní věž, střechy domků a pokud možno, také řádky vinic. Vše je lemováno řekou Moselou a ještě je nutno někam umístit znak městečka Zell / Mosel. Takže málo místa pro hodně zadání. Nicméně někteří výtvarníci si s tím zase tak hlavu nelámou, stačí přeci hlavně ta kočka... Někdy tak jde opravdu o bránící bestii, někdy naopak o milé kotě, které nám navíc nabízí pohárek vína. Najdou se také etikety zcela „art", kde příslušnost ke značce Zeller schwarze Katz nám pomáhá určit především zde uvedený text.

Dodnes je ve strmých zellských polohách použití mechanizace velmi obtížné a tak zdejší vinaři dávají přednost ruční práci. V místní radnici je muzeum, kde se můžeme seznámit s historií zdejšího vinařství. Mimochodem, 80% zellských vín se vyváží mimo Německo, např. do Japonska, USA, Kanady nebo Jižní Ameriky. Znovu a znovu si tak vína značky Zeller schwarze Katz získávají uznání jak mezi dalšími víny moselskými, tak i na federální celoněmecké úrovni. Někteří však tvrdí, že jde jen o víno průměrné, které se prodává jen právě díky svému příběhu - inu, já jsem kočku ještě neokusil. V každém případě je ale Zeller schwarze Katz krásným příkladem toho, jak obal prodává. Takže slovy Oskara Wilda: "V případech, kdy jde opravdu o něco důležitého, nezáleží ani tak na obsahu, jako na formě...!".

Publikováno se svolením Vinařského obzoru, kde byl tento můj článek otištěn původně.

1-20 | 21-40 | Vše
Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 6370x
Průměrná známka po 0 hodnoceních: -
 1    2    3    4    5