O Víně

09.10.2007 Petr Aktivni: Ano Datum a cas publikace:

Seriál o vinětách IV. - Bublinky a kódy ze Champagne

Šampaňská vína, ale šumivá vína vůbec, jsou nezbytným doplňkem významných událostí. Jistě jde o nejslavnější francouzské víno, dílo benediktinského mnicha Dom Pérignona ze samého počátku 18. století. Mimochodem, zhruba desetiletý pravý "šampus" Dom Pérignon se dnes dá koupit v ceně kolem 130,- € za láhev....
"Šampaňské" - nejde ani tak o jméno vína, jako spíše o označení typu a původu vína. Za pravé "šampaňské" lze označit pouze to, pocházející z francouzské oblasti Champagne a zároveň vyrobené tradiční metodou kvašením v láhvi - je to něco jako ochranná známka. Všude jinde je to "pouhé" šumivé víno , byť se vyrábí stejnou metodou jako v Champagne - tzv. "Méthode traditionnelle" - tedy sekt je kvašený v láhvi.
Ve Francii se šumivá vína pocházející z jiných oblastí nazývají „crémant" a v Německu se šumivá vína, tedy vína, jejichž CO2 vznikl sekundárním kvašením, souhrnně označují jako sekty nebo také přesněji Deutcher Sekt.

Zastánci silných rivalů Champagne, tedy oblastí Bordeaux a Burgundska, snad uštěpačně prohodí, že vína ze „severské" Champagne by se ani nedala pít jinak, než jen s bublinkama. Naopak jezdci formule F1 namítnou, že: "Šampaňské ničím nenahradíš!" :-)
Za značku se ale platí a pravé šampaňské se dá stěží koupit pod 15,- € za láhev (různí čtenáři mohou mít různé zkušenosti). I když šampaňské víno je jen jedno, existují doslova tisíce jeho značek a druhů. Dá se v tom všem vůbec vyznat? Co nám sdělují údaje z etiket šampaňských vín?

Nejčastěji se patrně setkáme se šampaňským bez uvedení ročníku, kterému se říká "non-vintage" (zkratka NV). Takové víno musí zrát nejméně 1 rok v láhvi na kvasničných kalech před degoržáží, ve které se pak prodává. Může být buď extra brut (velmi suché), brut (suché), demi sec (středně sladké), nebo sec (sladké). Setkáme se také s označeními brut zéro, nebo extra dry.
Podstatně méně se setkáme s šampaňským s uvedeným ročníkem sklizně hroznů (Vintage). Na takováto vína jsou vzhledem k jejich nižší produkci kladeny přísnější nároky, doba jeho zrání v láhvi na kvasničních kalech je zpravidla nejméně 3 roky (stanoveno zákonem).

Čteme-li na etiketě Blanc de Blancs, bylo takové šampaňské vyrobeno pouze z odrůdy Chardonnay, naproti tomu Blanc de Noirs je víno vyrobené z modrých odrůd Pinot Noir nebo Pinot Meunier (Mlynářka), nebo ze směsi těchto odrůd (pro výrobu šampaňských vín jsou povoleny pouze tyto tři odrůdy).
Označení Crémant na etiketě znamená, že sekt má jemnější perlení a jeho malinké bublinky se uvolňují velmi pomalu. A dostanete-li láhev s označením Cuvées de Prestige, važte si toho, jde o vůbec nejšpičkovější vína oblasti Champagne.
Kromě šumivých vín se v Champagne vyrábí i vína tichá. Ta nesou označení Coteaux Champenois AOC a podle jakosti vinice pak i případně Grand Cru, nebo Premier Cru.

Vraťme se však ke zdejším šumivým vínům, která tak skvěle rozzáří tváře. Na jejich etiketách (pouze z oblasti Champagne!) se kromě zmíněných označení objevují i zvláštní kódy a značky - např. kód RM 17.317. Jde vždy o dvě písmena, za nimiž následuje číselný kód - registrační číslo konkrétního výrobce, nebo obchodní společnosti. Zkratky ze dvou počátečních velkých písmen mají tyto významy:
NM = Négociant-Manipulant
Tedy výrobce - zpracovatel, který ve velkém množství kupuje (nebo dokupuje) hrozny potřebné k vlastní produkci šampaňského vína od jiných vinařů.
RM = Récoltant-Manipulant
To je vinař, který vyrábí šampaňské víno z hroznů vlastní úrody. Dokupovat smí hrozny pouze v malém množství, své hrozny smí také dále prodávat.
CM = Coopérative-Manipulante
Jde o vinařské družstvo, které šampaňské samo vyrábí a prodává pod vlastní etiketou.
RC = Récoltant-Coopérative
Toto je vinař, který prodává pod vlastní značkou šampaňské, které bylo vyrobeno družstvem. Jen těchto „RC" značek je registrováno je asi 4000...! Na dovršení zmatku je ovšem řada z těchto družstevních vín prodávána pod značkou RM.
SR = Société de Récoltants
Jde o firmu, založenou více vinaři, kteří jako její vlastníci využívají výrobnu šampaňského společně. Svá vína však mohou prodávat a také prodávají pod různými etiketami (značkami).
ND = Négociant-Distributeur
Toto je podnik, který prodává vína šampaňského typu cizí (jiné než vlastní) výroby.
MA = Marque d´Acheteurs
Jde o obchodní značku prodejce, či distributora - má ji např. restaurace, supermarket, obchodník s vínem apod. Nejde tedy o výrobce vína.
(Ještě jsou tu zkratky MB, MD a M, ale kromě toho, že pro konzumenta první znamená "assez bon", druhý "médiocre" a třetí "bon" nemám pro zkratky vysvětlení.)

Na etiketě také může stát "NM elaboré" nebo "MA distribué". V nepsaném kódu pro konzumenta znamená: NM - "excellent" (skvělé), RM - "très bon" (velmi dobré), MA - "passable" (přijatelné).

A nakonec: Jak šampaňské správně otevřít?
Asi každý ví, že při otevírání šampaňského se láhev drží tak šikmo, jak je to jen možné a to s korkem namířeným bezpečným směrem. Při vytahování zátky se otáčí lahví, ne korkem. V jistém momentě ucítíte tlak, ženoucí korek ven - povolujte mu však jen zvolna. Takže nenásleduje žádná dělová rána, ale jen tiché "pffff...". Tento zvuk např. Angličané označují jako "An angel´s fart" - tedy "andělský pšouk". Takže až zase za pár měsíců po půlnočním andělském pšouknutí a novoročním přípitku vyprázdníte láhev svého francouzského šampusu, podívejte se také detailněji na jeho etiketu.

Děkuji Plesskinovi za cenné podklady k tomuto článku a redakci Vinařského obzoru za vítané připomínky k tématu článku.
Z desítek nasbíraných etiket z oblasti Champagne zde uvádím pouze několik. S ostatními se jistě časem setkáte zde na portále...

Publikováno se svolením Vinařského obzoru, kde byl tento můj článek otištěn původně.

Počet příspěvků v diskuzi: 0  Vložit/Zobrazit příspěvek
Počet zobrazení článku: 6720x
Průměrná známka po 1 hodnoceních: 1
 1    2    3    4    5