O Víně
Seznam příspěvků k diskuzi
Datum: | 12.12.2014 12:12:14 |
Od: | Sajmik |
E-mail: | ungerman@phil.muni.cz |
Možná se lehce míjíme v termínech. „Obludovitostí“ jsem rozhodně neměl na mysli masivní třísloviny, mluvím zde o velmi plném těle vína. Důvodem jsou nižší výnosy, perfektně vyzrálé hrozny, dobře zvládnutá vinifikace atd., na tom se asi shodneme. Bez významu jistě nebude ani terroir, Montus má prý jedny z nejlepších parcel v oblasti. Myslím si ale, že tato tělnatost není u Tannatu – na rozdíl od tříslovin – zdaleka samozřejmá, ještě v 90. letech měla madiranská špičková cuvée jen vzácně přes 13 % alkoholu, stylově šlo o mnohem více „strohá“ vína (když nechám Brumontovu produkci stranou). Jinými slovy: podle mě se „nabušení“ a „zjemnění“ nevylučují, protože to první znamená získat ve víně hustou „krémovitou“ ovocitost (bez ostrých kyselin) a to druhé je zakulacení tříslovin, aby se víno dalo pít dříve než za deset let po lahvování. O tom, že Brumont velmi dobře zvládá extrakci tříslovin, není žádného sporu. Mimochodem probublávání kyslíkem se nazývá mikrooxidace (microbullage / micro-oxygenation), vymyslel ji údajně Patrick Ducourneau (z vinařství Chapelle Lenclos), ale Alain Brumont a další vinaři, např. Jean-Marc Laffitte, ji velmi brzy převzali. | |
Datum: | 12.12.2014 07:47:08 |
Od: | p.j. |
E-mail: | pjelen@barrandov.cz |
Ještě k té spekulaci, že "obludovitost" Montusu možná záměrně vyhrotil vinař: Jak si tak pamatuji z encyklopedií příběh Madiranu, tak bych spíš řekl, že tenhle příval tříslovin je přirozeností odrůdy Tannat a Brumont prý právě jako první použil na zkultivování této tvrdosti moderní metody vinifikace, zejména právě sofistikovanou maceraci, makrooxidaci (probublávání kyslíkem) a nové dubové sudy. Všichni, co se mu tenkrát smáli, to od něj hodně rychle zkopírovali. Montus je asi v něčem i výjimečná poloha, ale z toho, co jsem četl, tak bych spíš řekl, že vinařova intervence se spíš než na nabušení soustředila na zjemnění. I když asi koncentrovanost určitě si hlídal taky, třeba výnosem. | |